- Ekvilibrium Talarförmedling AB
- Hotellvägen 7, Seglarvillan / KSSS
- 133 35 Saltsjöbaden
- info@talarformedlingen.se
Lydia Capolicchio
Strategisk kommunikatör, moderator, journalist, mm
Lydia är journalisten som under många år levererat nyheter, dokumentärer och underhållning till tv, radio och tidningar. Allt från krigsreportage och debattprogram till Eurovision Song Contest har gjort att hennes breda erfarenhet efterfrågas även utanför Sveriges gränser.
Som producent, redaktör och reporter har självklart kommunikation i alla former varit en passion. Förmågan att skapa förtroende på ett ögonblick har gjort att hon idag arbetar regelbundet med näringsliv, stat och kommun som strategisk kommunikatör, moderator mm.
Lydia har länge skrivit för flera dagstidningar, veckopress och månadsmagasin.
Så småningom gjorde hon sin debut i både tv och radio. Bland annat förde hon Sverige några steg närmre Europa när hon sände programmet Europasvepet. Ett mångkulturellt musik- och reportage program från Europas alla hörn.
LYDIA OM SPOT-ON COMMUNICATION
Mitt-i-prick. När allt stämmer. Kommunikation måste börja anses som den avancerade konst den faktiskt är. Jag har haft förmånen att få många uppdragsgivare att uppleva detta och bevisligen hålla med mig. Mitt i all masskommunikation med PR och reklam, tv & radio, annonskampanjer, interna och externa strategier så sägs vissa saker bättre och effektivare i mindre format. Format som blir ringar på vatten och ger bra mycket större eko än gigantiska högtalare.
Hoppas jag gjort dig nyfiken.
Först i mina uppdrag som moderator kan jag se hur vårt samhälle egentligen fungerar och mår på nära håll. Så många företag och organisationer, stat och kommun som jag lärt känna under åren har gett mig en mer komplett bild av landet jag lever och verkar i. Det blir liksom ett ständigt matande av lärdomar, idéer, innovationer som jag alltid tar med mig till nästa uppdrag. Det finns inget uppdrag som liknar det förra och man är aldrig bättre än sitt senaste uppdrag.
Vad är ett lyckat budskap?
— Personligen tror jag att nyckeln till ett väl mottaget budskap handlar om hur man gör publiken delaktig i det som händer på scenen. Det finns liksom inga alternativ – toppbetyg i publikens värdering är alltid målet. Funkar det inte hos dom så har inget funkat.