Göran Adlén

Tänk inte om.... tänk om!

Hur ska vi bli mer konkurrenskraftiga i en alltmer föränderlig värld?

Den synnerligen kompetenta kommunikationsstrategen, trend- och framtidsanalytikern ger här i högt tempo sitt framtidsscenario. Här gäller det att hänga med. Hur ser framtidens ledare ut? Hur skapar vi den bästa arbetsplatsen och det bästa varumärket i en tid där förändringarna går blixtsnabbt. Han söker svar på strategiska framtidsfrågor. Lyssna till en synnerligen kompetent föredragshållare som talar om trender och om mod och passion som framtidens konkurrensmedel. En sprakande multimedial edutainmentshow!

 

Så hör presenterar Göran sig själv:

Jag är civilekonom från Lunds Universitet och hade tänkt mig en karriär som forskare i Lund. Men när Sveriges Industriförbund hörde av sig direkt efter studierna så hade jag svårt att säga nej. Tre intensiva år där följdes av ännu intensivare år då jag efter det blev VD för ett mindre innovationsföretag. Och sedan kom jag in i branschen som jag fortfarande älskar så mycket, reklambranschen. I tio år hade jag roller som projektledare, VD, creative director och copy på flera namnkunniga byråer. En fantastisk tid, men parallellt med detta hade jag börjat undervisa på IHM i marknadsföring och marknadsanalys. Jag blev också handledare och examinator för elevernas slutprojekt. Efter en tuff inledning som lärare så gick det bättre och bättre. Så bra, att jag vågade hoppa av min reklambyråkarriär och satsa på att bli talare på heltid. Jag hade bestämt mig för att föreläsa några år, men det var så otroligt kul så jag har fortsatt. Jag har också hunnit med att skriva åtta böcker, starta webTV-formatet ”Trend-TV” 2009 och jag har femton år i rad genomfört mina egna populära trendrapporter och dessutom har jag lett ett antal förändringsprojekt för olika företag och organisationer.  

Göran föreläser om

  • Trender
  • Är det analoga det nya digitala?
    • Robotar som kan dela hjärna med andra robotar, röststyrda betjänter som styr vår vardag, miljarder intelligenta prylar som bildar ett gigantiskt internet of things, självkörande bilar, 3d-printade kroppsdelar, intelligenta sängar som gör att vi kan sova bättre och kuddar som gör att vi kan andas bättre.  Allt kan digitaliseras. För en del är det skrämmande, för andra är det en enorm möjlighet. Men det är som Epiktetos, som levde mellan 50-140 f.kr sa: ” Det finns bara en väg till glädje och det är att sluta bekymra sig över det man inte kan påverka”.

      Maskinerna kommer att vara överlägsna oss i mycket. Det kommer att bli enorma förändringar. Det finns också enorma möjligheter, om man gör rätt, men redan nu ser vi många som har misslyckats med sina digitala satsningar. Det är lätt att göra fel. Det är lätt att glömma människan. Det är lätt att glömma syftet med digitaliseringen. För mitt i den stora digitaliseringseran så ser vi fler och fler analoga branscher som växer. Made by hand kommer att bli ett av framtidens stora konkurrensmedel. För framtiden är inte digital. Framtiden är inte heller analog. Den är digilog. De är de de som förstår hur man blir digilog som kommer att bli framtidens vinnare. Hur blir man då digilog? Det berättar jag om i den här föreläsningen som visar vart tekniken är idag och vad vi kommer att se de närmaste åren och vad man ska göra för att inte köra vilse i den digitala snårskogen. Detta är underhållande, konkret, fascinerande föreläsning om framtiden som jag hoppas ska ge en massa häftiga reflektioner, tankar och verktyg till hur man ska bli den digiloga vinnaren.

      Föreläsningen går att variera efter önskemål mellan 30 minuter-1,5 timme

  • Kommunikation
  • Varumärken
  • Ledarskap

bokning & mer info

Fyll i formuläret för bokning eller för att ta del av mer information.